Challenge: 14 dagen mediteren

Laatst las ik dat Teni op Fitbeauty begon met haar 14 dagen mediteren challenge. Deze sprak me heel erg aan, ik heb het maanden geleden ook een tijdje gedaan, maar echt een gewoonte werd het maar niet. Fijn vond ik het die keren dat ik deed wel. Hoogste tijd dus om mee te doen én om mijn blog weer meer leven in te blazen.

ik las hele goede dingen over de app Headspace en hun ‘take ten’ programma zou me in ieder geval de eerste 10 dagen van de challenge zoet kunnen houden. Ik had de app ongetest al aangeraden aan collega/vriend van me en die appte me op zaterdag al dat hij met dag 2 bezig was en dat het hem goed beviel. Ik wilde eigenlijk op maandag beginnen, op een klassieke ‘startdag’. Er werd me geadviseerd om juist in de rustigere weekenddagen alvast te beginnen, dan ben je er al een beetje aan gewend als werkritme start. Daar zit wel wat in vond ik, dus ik besloot diezelfde avond nog te beginnen. Voor het slapengaan, zodat ik daarna ook niet teveel meer hoef met mijn hoofd.

de eerste dag ging relatief soepel, het was voor mij een gok om Headspace te gebruiken. Ze gebruiken zo genoemde guided meditations dat is eigenlijk gewoon iemand die je er doorheen praat. Het is dus maar afwachten of de stem die het ingesproken heeft bij me past. En die paste, het is een hele prettige warme stem die kalmerend werkt. Top!

Tot en met dinsdag ging het ook eigenlijk heel soepel, die 10 minuten vlogen elke keer zo voorbij. Wel merkte ik dat ik er op werkdagen heel bewust tijd voor moest maken. Dat ik gewoon een half uur eerder mijn bedritueel begin en die tijd ook voor mij alleen claim. Ik slaap daarna in ieder geval stukken rustiger in.

Woensdag had ik een paar belangrijke gesprekken gehad en die zaten nog erg in mijn hoofd en lichaam. Ik was benieuwd wat dat voor mijn meditatie moment zou doen. Het was een hele prettige meditatie, waarbij ik alle emoties van de dag een plek kon geven en kon loslaten. Ik heb na afloop heel lekker geslapen. Niet alleen begint het een gewoonte te worden om, ongeacht hoe de dag was toch even dat momentje te pakken. Het hielp me ook om de dag goed af te sluiten. Gelukkig was donderdag gewoon weer een normale dag, waarbij de dagelijkse 10 soepel gingen.

Vrijdag was een testdag, ik heb het mezelf elke keer wat makkelijk gemaakt door in onze vrij lege slaapkamer mijn 10 minuten te doen. Telefoon staat dan al in slaapstand en behalve de Headspace op de tablet. Ik had de ideale omstandigheden. Vrijdag besloot ik het op een ander tijdstip te doen, een paar uur voor het slapengaan. Op de bank, televisie uit, telefoon op stil, de laptop gelocked, het zou niet veel anders moeten zijn. Maar dat was het dus wel, ik was zo onrustig, dat ik met regelmaat alsnog mijn ogen open deed, afgeleid was door niks. ik heb het iets meer dan de helft volgehouden en ik heb daarna het experiment mislukt verklaart.

Zondag was het ‘take ten’ programma afgelopen en dat terwijl ik nog 4 dagen te gaan had. Op dag 11 heb ik de eerste dag van het programma nogmaals herhaald, vooral omdat ik voor mezelf nog niet besloten had wat ik met de resterende dagen ging doen, maar ik wilde wel mijn dagelijkse tien minuten blijven doen. Dag 12 heb ik gebruik gemaakt van de aanbieding die je krijgt van Headspace als je de eerste 10 dagen erop had zitten. Ik heb een jaar lang lidmaatschap gekocht, waardoor je dan een heleboel nieuwe content erbij krijgt. Dus ook level 2 van het ‘take ten’ programma. Daar ben ik de afgelopen dagen mee doorgegaan en ook deze vind ik weer heel prettig.

Maar hoe vond je het nou? Nou in het begin heel erg wennen, zoeken naar het juiste moment in je dagritme, zoeken naar de juiste houding. Ook heb ik moeten leren dat het ook oké is om af en toe een dag te missen als het echt niet uitkomt, je doet het immers voor jezelf en je hoeft niet boos op jezelf te zijn als het een keer niet lukt.

En hoe ga je nu verder? Ik ben inmiddels op dag 19 van level 2 van take ten bij Headspace, ik heb een dag of 3 gemist doordat ik een heel actief weekend had. Maar het is inmiddels echt een gewoonte geworden. Ik probeer ook steeds eerder mijn ‘bedritueel’ te starten en zo echt ontspannen te gaan slapen. En na level 2? Dan gaan we gewoon door met level 3!

 

Delen is lief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *